alana


Thursday, December 15, 2011

Fatamorgana

frostedpurple11bowl

Salam bertemu kembali.Salam Muhibbah buat sahabat-sahabat seperjuangan swadaya pena.Mudah-mudahan kalian berada di dalam keadaan sihat sejahtera sentiasa disamping redhaNya.Sesungguhnya terlalu banyak mehnah mahupun ujian tika bertatih mendaki puncak keimanan.Ingin saya berkisah buat renungan dan ingatan bersama.

MANGKUK YANG CANTIK,MADU DAN SEHELAI RAMBUT

Pada suatu hari,Rasulullah SAW bersama sahabat-sahabatnya Abu Bakar r.a,Umar r.a,Uthman r.a,bertamu ke rumah Saidina Ali r.a.Setibanya di rumah tersebut,isteri Ali r.a(Saidatina Fatimah) menghidangkan mereka dengan madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik.Ketika semangkuk madu itu dihidangkan,sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu.Lalu Baginda Rasulullah SAW meminta kesemua sahabatnya membuat perbandingan di antara mangkuk yang cantik,madu dan sehelai rambut.

Abu Bakar r.a berkata:"Iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini,orang yang beriman lebih manis dari madu dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut".

Umar r.a berkata:"Kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini.Seorang raja itu lebih manis dari madu dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Uthman r.a berkata:"Ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini.Orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu dan beramal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Ali r.a berkata:"Tamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini.Menjamu tamu itu,lebih manis dari madu dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumahnya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Fatimah r.a berkata:"Seorang wanita itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik ini.Wanita yang berpurdah itu lebih manis dari madu dan mendapatkan seorang wanita yang tak pernah dilihat orang kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Rasulullah SAW berkata:"Seorang yang mendapat Taufiq untuk beramal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini.Beramal dengan amal yang baik itu,adalah lebih manis dari madu dan berbuat amal ikhlas adalah lebih lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Jibril a.s berkata:"Menegakkan pilar-pilar agama itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik.Menyerahkan diri,harta,waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu dan mempertahankan usaha agama hingga ke akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Allah SWT berfirman:"SyurgaKu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu.Nikmat SyurgaKu itu lebih manis dari madu dan jalan menuju SyurgaKu adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".

Sumber rujukan:Petikan dari koleksi kisah tauladan maya.

1 comment:

  1. Kaktus:Salam di ketenangan Selasa buat Alana..Moga kedamaian mengiringi suasana sentiasa.
    Tertariknya saya dengan slide alam nan indah ini..
    Tambah pula lagu yang disukai..wah,lamaaasaya di sini..
    '..deras arus dunia menghanyutkan yang terleka,
    indah Fatamorgana melalaikan menipudaya,
    dikejar dicintai bak bayangan tak bertepi,
    tiada sudahnya dunia yang dicari..'
    indahnya slide alana ni..saya terpegun..!

    Hasimah:Insya-Allah Alana, ilmu dan dakwah yang baik ini, boleh memotivasikan kami agar berusaha menjadi wanita solehah.

    Alana to Kaktus::)Belum sempat dibikin entrinya sdr sudah memberikan komentar...Terima kasih atas aspirasi ini.Moga kaktus sentiasa berada di dalam ketenangan dan kebahagiaan selalu.Salam Muhibbah dari Alana:)

    Alana to hasimah:InsyaAllah apa yang alana tulis untuk peringatan bersama...

    ReplyDelete